ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ ΗΜΕΡΙΔΑΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Το
Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης σε συνεργασία με το Εθνικό και
Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία της
Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση διοργανώνει, στο πλαίσιο της
Πράξης «Ακαδημία Πλάτωνος: η Πολιτεία και ο Πολίτης» ημερίδα με τίτλο Δημοκρατία και
Εκπαίδευση: Η πρόκληση της Ψηφιακής Τεχνολογίας, με τη συμμετοχή
διακεκριμένων επιστημόνων από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η
ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 1η Δεκεμβρίου 2012 στη
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, αποτελεί συνέχεια του προγράμματος «οι Διάλογοι των Αθηνών».
Στο
πλαίσιο της ευρύτερης προβληματικής που αφορά στις ευθύνες του σήμερα και τις
προκλήσεις του αύριο, ο σύγχρονος κόσμος αντιμετωπίζοντας ραγδαίες εξελίξεις
πολιτικοοικονομικού κυρίως χαρακτήρα καλείται να προβληματιστεί για την
πρόκληση που αποτελεί η ψηφιακή τεχνολογία για τον εκδημοκρατισμό της
εκπαίδευσης με την ευρύτερη έννοια της, που περιλαμβάνει τη δια βίου μάθηση και
τη διάθεση και διαχείριση πολιτστικού περιεχομένου.
Στόχος
της ημερίδας είναι να ανοίξει έναν δίαυλο επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων
μεταξύ εκπροσώπων των πολιτικών, κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, καθώς
και εκπροσώπων της τέχνης ώστε να υπάρξει ένας δημιουργικός διάλογος για την
ψηφιακή τεχνολογία ως πρόκληση στη νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων και να τεθούν
τα θεμέλια σχεδιασμού πολιτικής για το μέλλον.
Η ημερίδα
θα επικεντρωθεί σε ζητήματα που άπτονται της ψηφιακής τεχνολογίας με έμφαση
στις επιδράσεις της στην δημοκρατία και την εκπαίδευση με διακεκριμένους
ομιλητές, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι: Σταμάτης Κριμιζής, [Ερευνητής, Ακαδημαϊκός, Εθνικό Συμβούλιο
Έρευνας και Τεχνολογίας], Δημήτρης
Γκούσκος [Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών], Εύη Σαχίνη [Προϊσταμένη Τμήματος Στρατηγικής και
Ανάπτυξης, ΕΚΤ-ΕΙΕ], Charlotte Roueche [Καθηγήτρια στο King’s College London και
Senior Research Fellow in Digital Hellenic Studies], Γεώργιος Μητακίδης [Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πάτρας, DIGITAL
ENLIGHTENMENT FORUM], Θανάσης Χατζηλάκος
[Καθηγητής, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου], Χατζηπανάγος
Στυλιανός [Λέκτορας, King’s College, Πανεπιστήμιο του Λονδίνου], Peter Meineck [Καθηγητής, Πανεπιστήμιο
της Νέας Υόρκης] κ.ά.
Η
ημερίδα αποτελεί συνέχεια των Διαλόγων των Αθηνών, με τους οποίους που
πραγματοποιήθηκαν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, τον Νοέμβριο του 2010, και οι
οποίοι συνεχίζονται διαδικτυακά μέσω του ηλεκτρονικού επιστημονικού περιοδικού,
Athens Dialogues e-journal, το οποίο επιμελείται επιστημονικά
το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Harvard. Η ημερίδα κλείνει τον
κύκλο διοργανώσεων των Διαλόγων για το 2012 (προηγούμενες ημερίδες για την
Πρόκληση της Μετανάστευσης και τη σχέση της Επιστήμης, Τεχνολογίας και Ηθικής
πραγματοποιήθηκαν το Σεπτέμβριο του 2012 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και
στις 3 Νοεμβρίου 2012 στη Βοστώνη, αντίστοιχα).
Η Ελληνική Σκέψη σε
Διάλογο:
Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης
Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης
Το εκπαιδευτικό
εργαστήριο πραγματοποιείται στο Πλαίσιο του Έργου «Η Ελληνική Σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης». Το εν
λόγω έργο αποτελεί μέρος της Πράξης «Ακαδημία
Πλάτωνος: Η Πολιτεία και ο Πολίτης» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού
Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και χρηματοδοτείται από την
Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από Εθνικούς Πόρους. Στόχος
του εν λόγω Έργου είναι η Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση ανθρώπων κάθε ηλικίας,
μέσα από ένα ευρύ φάσμα βιωματικών δραστηριοτήτων, σ΄ ένα πλαίσιο που στοχεύει
στη διάνοιξη νέων δρόμων σκέψης και στοχασμού σε ζητήματα παγκόσμιου και
διαχρονικού ενδιαφέροντος, με επίκεντρο τον Ελληνικό τρόπο σκέψης και την
περιοχή της «Ακαδημίας Πλάτωνος».
Το έργο «Η Ελληνική
σκέψη σε διάλογο: Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης» σχεδιάστηκε από τη Στέγη
Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και υλοποιείται σε
συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ως ένα «έργο εν
κινήσει και εν διαρκεί εξελίξει». Κορυφαίοι στοχαστές, ακαδημαϊκοί, επιστήμονες,
καλλιτέχνες και διανοούμενοι από όλο τον κόσμο θα συμμετέχουν σε δημόσιες
συζητήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια και στοχευμένα προγράμματα
βιωματικής μάθησης με άξονα τον ελληνισμό, την Πολιτεία και τον Πολίτη.
Τα προγράμματα
βιωματικής μάθησης περιλαμβάνουν τις ακόλουθες δράσεις:
(α) Λέξεις και Σκέψεις
(β) Εικαστικοί Διάλογοι
(γ) Εργαστήρια/ Workshops
(δ) Παράλληλες
δραστηριότητες
και απευθύνονται κυρίως
σε ενήλικους (εκπαιδευτικοί, ακαδημαϊκοί, φοιτητές, αλλά και ευρύ κοινό). Η
διάρκεια των προγραμμάτων είναι 24 μήνες και θα υλοποιούνται καθ’ όλη τη
διάρκεια της τριετίας 2012-2014, ενώ θα κορυφωθούν το 2013 (ευρωπαϊκό έτος
Πλάτωνα).
Το Πρόγραμμα των
Εργαστηρίων / Workshops απαρτίζεται από μια σειρά δράσεων, κατά τις οποίες η
ελληνική σκέψη συμφύεται με τη σύγχρονη πραγματικότητα και τα νέα μέσα. Tα
εργαστήρια που υλοποιούνται έχουν ως στόχο την εξοικείωση των συμμετεχόντων με
έννοιες της ελληνικής σκέψης και της ελληνικής φιλοσοφίας, με τρόπο που να
σχετίζεται με τα σύγχρονα ρεύματα της διανόησης και της καλλιτεχνικής
δημιουργίας. Απώτερος σκοπός των
εργαστηρίων αυτών είναι η διερεύνηση σε βάθος μέσα από πρωτότυπες προοπτικές
του γενικού θέματος «Η ευθύνη του σήμερα. Οι προκλήσεις του αύριο».
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Η
ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
-------
ΣΤΕΓΗ
ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ
ΣΑΒΒΑΤΟ,
1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
2012
ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Γεώργιος
Μπαμπινιώτης
Καθηγητής Γλωσσολογίας και πρώην Πρύτανης του
Πανεπιστημίου Αθηνών
10:00-11:30 1η Συνεδρία
Σταμάτης Μ. Κριμιζής
Johns Hopkins Applied
Physics laboratory & Ακαδημία Αθηνών
Απομυθοποίηση της γνώσης
για το διάστημα: ο αποφασιστικός ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας
Εύη Σαχίνη
Προϊσταμένη
Τμήματος Στρατηγικής και Ανάπτυξης, Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ)
Προετοιμάζοντας
το Μέλλον του Κοινού μας Παρελθόντος:
Καλλιεργούμε
τον Ενιαίο Ανοικτό Ψηφιακό Χώρο για τον Ελληνικό Πολιτισμό και Παιδεία
Charlotte Roueché
Καθηγήτρια στο King's
College
του Λονδίνου; Senior Research Fellow in Digital Hellenic Studies
Συμμετοχή στη γνώση: Διδάσκοντας τη Συμμετοχή
11:30-12:00 Coffee
Break
12:00-13:30
2η Συνεδρία
Γεώργιος Μητακίδης
Καθηγητής Πανεπιστήμιο Πάτρας και Πρόεδρος του DIGITAL ENLIGHTENMENT FORUM
Ψηφιακός Διαφωτισμός : Εκπαίδευση , Δικαιώματα και Εμπιστοσύνη
Καθηγήτρια Κλασικής Τέχνης, Senior Research Fellow of Oxford e-research Center (OeRC)
Εκδημοκρατισμός της «ελίτ» γνώσης:
Ανθρωπιστικές σπουδές στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης
Στυλιανός Χατζηπανάγος
Λέκτορας
στο King’s College του
Λονδίνου
Η σημασία της δημοκρατίας
και αναδυόμενες νέες τεχνολογίες εκπαίδευσης
στην ανώτερη εκπαίδευση: υπάρχουν στοιχεία σύγκλισης;
13:30-14:30 Γεύμα
14:30-16:00 3η
Συνεδρία
Yves Jeanneret
Καθηγητής
πληροφορικής και επικοινωνίας Université d'Avignon et des Pays de Vaucluse
Προβληματισμοί για την κοινή πρόσβαση στη γνώση μέσω
ηλεκτρονικών υπολογιστών
Θανάσης Χατζηλάκος
Καθηγητής πληροφοριακών συστημάτων στο Ανοικτό
Πανεπιστήμιο Κύπρου και ακαδημαϊκός υπεύθυνος προγράμματος μεταπτυχιακών
σπουδών
Το ψηφιακό χάσμα και οι υπολογιστές
στα σχολεία:
Γιατί η ανορθογραφία δεν
αντιμετωπίζεται με spellers
Δημήτρης Γκούσκος
Επίκουρος Καθηγητής, Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην
Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ, Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ
Πανεπιστημίου Αθηνών
Ανοικτή διακυβέρνηση, διαδραστική αφήγηση,
συλλογικά μέσα, παιγνιώδης μάθηση: διαδρομές σε δίκτυα ανθρώπινης σκέψης
16:00 – 16.30 Coffee Break
16:30-18:00 4η
Συνεδρία
Peter Meineck
Αναπληρωτής καθηγητής Κλασσικών Σπουδών στο
Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, ομότιμος καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Nottingham και
ιδρυτής του Aquila Theatre
Ψηφιοποιώντας Τραγωδία: Νέες τεχνολογίες «μνημειοποίησης»
Μίλτος Μανέτας
Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης και διευθυντής του τομέα
Νέων Μέσων στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης MACRO της Ρώμης.
Υπαρξιακό κομπιουτινγκ
και ο καινούργιος ΜεσοςΝοτος
Ιωάννα Παπαδοπούλου
Aντεπ. μέλος του Κέντρου Ελληνικών
Σπουδών του Harvard στην Ευρώπη (Ecole Normale, Paris) και ερευνήτρια στο Universite Libre de Brussels
The CHS-Harvard iMouseion Project: a digital
environment for interdisciplinary research and publications
EDUCATION
AND DEMOCRACY. THE CHALLENGE OF DIGITAL TECHNOLOGY
-------
ONASSIS
CULTURAL FOUNDATION
SATURDAY,
DECEMBER 1ST 2012
ABSTRACTS
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΟΜΙΛΙΩΝ
Stamatios M. Krimigis
Demythologizing space: the seminal role of
digital technology
At the beginning of the space epoch 65 years ago and
for the following two decades, the general public’s impression of space
research was through grainy images and obscure descriptions of generally
incomprehensible phenomena such as radiation belts and still pictures of the
lunar surface. The digital era in space science, although used in spacecraft
technologies and communications, did not propagate widely as a public
information tool until the 1980s, first with the advent of the Space Shuttle,
and later with real-time image transmissions of planetary surfaces and moons
from robotic spacecraft such as Voyagers 1 and 2 from as far away as Neptune (6
billion km). Digital technologies made possible, for the first time, notional
participation by the public in the adventure of exploration, by seeing images
and other data at the same time as the scientists. Slowly, the image of the
scientist as present-day «high priest» and carrier of space knowledge has been
downgraded and the mythology of space science is being slowly deconstructed. A consequence of this democratization of
knowledge is that the scientist feels the obligation to explain to the sponsors
of his/her work (the taxpayers) why continuing to advance new knowledge is worth
supporting by society as a whole.
Evi Sachini
Preparing the future of our shared past:
developing a common information environment for Greek culture and education
Why is the making of
cultural and research content available to a larger audience such an important
issue today?
In an era of a serious
financial crisis both human relations and key social institutions are under
severe stress. Yet, we need to talk about the necessity of making digital
culture available to as many people as possible in a way that is most
convenient and easy to them.
How can such a technical
-or even elitist- issue become such a topical issue at the same time?
The key position of this
talk is that using digital technologies in order to make culture available to
the broadest possible audience is a necessity rather than a luxury. Especially
for Greece and the more so in this economic climate, opening data and content
means offering them to re-use with the minimum possible restrictions.
A key means for achieving
this goal is opening up public data. European Union policies for open linked
data have a central role in supporting innovation, research and culture. Most
importantly, making culture and education available through digital means is a
condition for sustainable development, growth, job creation and social cohesion.
Comité des Sages has called for a “New Renaissance” by bringing Europe 's cultural heritage online. This “New Renaissance”
is possible only if the user has in its disposition as many of the key European
cultural resources as possible; and this is possible only through open data,
content and access, which allows the reinterpretation and re-approaching of
European culture.
In this context, National
Documentation Centre (EKT) undertakes a number of initiatives that are part of
a coherent and well coordinated effort aiming at the online reuse and further
dissemination of the Greek cultural and educational resources. Through the creation of a common open
information environment and in collaboration with a number of key research,
education and culture institutions, Greek cultural content can be made globally
available and reusable allowing novel forms of knowledge production and value
creation. In addition, EKT initiatives provide memory, research and education
institutions with the tools necessary to make their content and data available
to a constantly growing audience.
The “New Renaissance” that
the Comité des Sages promises may become reality only when the common European
cultural heritage becomes truly available to the peopled of Europe .
This will allow end users to approach this heritage in an innovative fashion,
using the platforms and technologies of their choice. Greek digital cultural
content and data has a crucial role to play in this process, in the same way
that Greek culture has played a crucial role during Renaissance itself. It is
in our task to turn this vision into reality.
Για ποιο λόγο είναι ανάγκη να
μιλήσουμε σήμερα για ανοιχτά δεδομένα στην έρευνα και τον πολιτισμό; Σε μια
εποχή που η οικονομική κρίση δημιουργεί ρωγμές σε όλους τους θεσμούς και
δοκιμάζει τις ανθρώπινες σχέσεις σε όλα τα επίπεδα, κατά πόσο μπορούμε ή πρέπει
να ασχολούμαστε με ένα ζήτημα που μοιάζει τεχνικό;
Η θέση που θα υποστηρίξουμε είναι
ότι η ανοικτή πρόσβαση στα δεδομένα ειδικά των ερευνητικών και των πολιτιστικών
φορέων, είναι για την Ελλάδα του σήμερα όχι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα. Το
άνοιγμα των δεδομένων και του περιεχομένου σημαίνει την παροχή της δυνατότητας
σε οποιονδήποτε το θελήσει να έχει πρόσβαση σε αυτά χρησιμοποιώντας τα με ελάχιστους ή καθόλου περιορισμούς .
Οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης
για τα ανοιχτά διασυνδεδεμένα δεδομένα τα θέτουν στην καρδιά των δράσεων για
την καινοτομία, την έρευνα και τον πολιτισμό θεωρώντας τα απαραίτητη προϋπόθεση
για τη βιώσιμη ανάπτυξη, την αύξηση των
θέσεων εργασίας και την κοινωνική συνοχή. Ειδικά σε σχέση με θέματα πολιτισμού,
το άνοιγμα δεδομένων και περιεχομένου αποτελεί τη βάση για αυτό που η “Επιτροπή
Σοφών” της ΕΕ αναφέρει “Νέα Αναγέννηση” των γραμμάτων και των τεχνών. Η Νέα
αυτή Αναγέννηση είναι εφικτή ακριβώς επειδή ο πολίτης έχει πια στη διάθεση του
το σύνολο των πρωτογενών πηγών και μια σειρά από σημαντικά άλλα δεδομένα που
του επιτρέπουν να επαναπροσεγγίσει και να επανερμηνεύσει τον ίδιο του τον
πολιτισμό.
Σε αυτή την κατεύθυνση
παρουσιάζονται οι δράσεις του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης στο χώρο των ανοιχτών
δεδομένων, ως μια ενιαία και συντονισμένη προσπάθεια που αποσκοπεί στο να
αναδείξει το περιεχόμενο των φορέων Ελληνικού πολιτισμού ακολουθώντας τις αρχές
της ανοιχτής πρόσβασης, των ανοιχτών δεδομένων και της διαλειτουργικότητας.
Μέσα από τη δημιουργία ενός ενιαίου πληροφοριακού χώρου και με τη συνεργασία
πολλών φορέων, το σύνολο του Ελληνικού πολιτιστικού και ερευνητικού
περιεχομένου μπορεί να γίνει προσβάσιμο, σε διεθνές επίπεδο, στον ερευνητή και
στον πολίτη εξασφαλίζοντας πολλαπλές
δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης και συνεργατικής παραγωγής νέας γνώσης. Eπιπλέον, οι δράσεις του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης προσφέρουν στους
οργανισμούς ιστορικής μνήμης και έρευνας τα απαραίτητα εκείνα εργαλεία, ώστε με
τη σειρά τους να μπορούν να διαθέσουν το περιεχόμενο και τα δεδομένα τους με
τον πλέον κατάλληλο τρόπο στο κοινό.
Η Νέα Αναγέννηση που επαγγέλλεται η
ΕΕ μπορεί να γίνει πραγματικότητα μόνο όταν η κοινή Ευρωπαϊκή Πολιτιστική
κληρονομιά γίνει διαθέσιμη στους λαούς της Ευρώπης έτσι ώστε να την
προσεγγίσουν, με τρόπο και με μέσα της δικής τους επιλογής, και να
υποστηρίξουν την ανάπτυξη νέων
δημιουργικών δυνάμεων. Το Ελληνικό ψηφιακό πολιτιστικό περιεχόμενο έχει να
διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στη διαδικασία αυτή, όπως διαδραμάτισε και κατά την
ίδια την Αναγέννηση. Εναπόκειται σε εμάς
να κάνουμε αυτό το όραμα πραγματικότητα.
Charlotte Roueché
Sharing learning: teaching sharing
The
initial attraction of digital resources for the Classics was as a way of storing
and analysing large quantities of data; projects such as TLG (http://www.tlg.uci.edu/) and PHI (http://epigraphy.packhum.org/inscriptions/) started by doing this
on CD. The next step was the arrival of the web, which made such resources
widely accessible: model sites which took advantage of this are Perseus (http://www.perseus.tufts.edu) or EDH (www.uni-heidelberg.de/institute/sonst/adw/edh/).
What then started to become clear was the potential for further enrichment
through collaboration - as in the Pleiades project (http://pleiades.stoa.org/) - and sharing data,
as in the Papyri.info project (http://papyri.info/). It has been
difficult to adjust to these evolutions. But all scholarship is built on shared
wisdom; the digital environment simplifies and accelerates that process. The
challenge now is to prepare young scholars for this new world, particularly by
sharing reaching resources. While some teaching platforms tend to have a
default setting which closes them to outsiders, projects such as iTunesU suggest
that the future will be one of open teaching environments, teaching the sharing
that students can expect to practice in their careers.
George Metakides
“Digital Enlightenment”: education, rights
and trust
Europe’s
Age of Enlightenment in the 18th century came in the wake of a
technological and industrial revolution which had a transformational effect on
society and created ,via the global spread of printing ,a novel information and
communication infrastructure.
Today,
the integration of Digital technologies in our lives and ,emblematically, the
evolution of the World Wide Web in the last two decades, is having a similarly
transformational effect on our societies and on education and governance in
particular.
A
cornerstone belief of the Enlightenment pioneering thinkers was that free
access to information and proper education for all would enable citizens to act
with reason in a democracy.
In
our “Digital Enlightenment “ approach/movement (see also http://www.digitalenlightenment.org ) we examine how such beliefs project/present
themselves in the emerging context , identify new opportunities as well as
challenges and make some recommendations towards a trustworthy use of the
coming technologies and their applications
Το κίνημα του Διαφωτισμού τον 18ο
αιώνα ακολούθησε μία τεχνολογική και βιομηχανική επανάσταση που επηρέασε
βαθύτατα τις υπάρχουσες κοινωνικές δομές και δημιούργησε νέες υποδομές
επικοινωνίας.
Σήμερα ,η ενσωμάτωση των Ψηφιακών
Τεχνολογιών στη ζωή μας και ,εμβληματικά, η εξέλιξη του Διαδικτύου τις δύο
τελευταίες δεκαετίες, επιφέρουν νέους μετασχηματισμούς στην εκπαίδευση
και τις δυνατότητες συμμετοχής του πολίτη στα κοινά.
Ακρογωνιαία πεποίθηση των σκαπανέων
–στοχαστών του Διαφωτισμού ήταν ότι ελεύθερη και προσιτή πρόσβαση σε
πληροφόρηση και εκπαίδευση για όλους αποτελεί προϋπόθεση για την ορθολογική
συμμετοχή/συμπεριφορά των πολιτών σε μια δημοκρατία.
Μέσω της προσέγγισης/κινήματος του «
Ψηφιακού Διαφωτισμού» (βλέπε επίσης http://www.digitalenlightenment.org)
, εξετάζουμε τέτοιες αξίες και πεποιθήσεις όπως αυτές
παρουσιάζονται σήμερα , προσπαθούμε να προσδιορίσουμε νέες ευκαιρίες καθώς και
κινδύνους και κάνουμε ορισμένες προτάσεις για την αξιόπιστη χρήση των
επερχόμενων τεχνολογιών και των εφαρμογών τους
Democratization of élite knowledge: Humanities at Oxford
University
Digital technologies have transformed our lives.
Unlike many scientific advances in the past they have spanned the globe with
remarkable speed and crossed socio-economic barriers. Their effect on education
has been revolutionary, and not universally welcomed, particularly in the
Humanities. Since I have had the privilege of an academic career in a university
that can be seen as the world’s finest in the Humanities, I welcome the
opportunity to address the democratization of education. As an American I like
to think I can view the University impartially. My interest in digital
technologies, which began in 1979, has been focused on the study of the human
past - the foundation of Humanities. It was stimulated, sustained, and
propelled forward by a commitment to using digital technologies to make the
highest quality scholarly data available to everyone everywhere. My
presentation will, therefore, be based on personal experience - of privilege
and social responsibility. It will offer one university as a case study in the
challenges digital technologies bring to élite education.
Stylianos Hatzipanagos
The meaning of democracy and emergent
educational technologies in higher education: any evidence of convergence?
The talk explores the relationship between the moral
meaning of democracy (according to Dewey, 1916) to provide opportunities for
development afforded by all and emergent educational technologies. A conflict
seems to evolve around recent financial cuts in higher education and
opportunities afforded by new educational technologies and learning set-ups
that are designed or used to support learners outside institutional boundaries.
It focuses on two examples of such digital technologies: social media and open
educational resources and evaluates the impact these have had so far on student
learning and any potential they might have to shape future educational
practice.
Yves Jeanneret
Heritage and disruption in the sharing
of knowledge in computer
mediated communication
The emergence and the development of the various objects we used to
call "new technologies of communication" can hardly be regarded today as
a new phenomenon. On the one hand, new tools and forms of communication
constantly appear in a world which is obsessed by the idea of future;
but on the other hand, the community of users, observers, researchers
has gradually developed a reflexive analysis of what is at stake in the
new forms of communication. In this context, the long time visions have
a growing influence. The communication aims to demonstrate that this
historical point of view is crucial when we want to discuss, as in the
dialogs, the relation between media, knowledge and culture. It is
proposed to consider that computer mediated communication draws its
social and cultural strength, not from the capacity of creating a
“second world”, different from the one we live in, but from the ability
of capturing, configuring, transforming all the fundamental disciplines
of cultural elaboration, in order to create new situations, freedoms and
powers. It is even true in its last developments in the fields of
mobility, virtual simulations and social media. So, it is at the edge
between the conscience of cultural heritage and new situations that the
opportunity and risks for culture, education and democracy can be
scrutinized, far from the euphoric or apocalyptic predictions.
mediated communication
The emergence and the development of the various objects we used to
call "new technologies of communication" can hardly be regarded today as
a new phenomenon. On the one hand, new tools and forms of communication
constantly appear in a world which is obsessed by the idea of future;
but on the other hand, the community of users, observers, researchers
has gradually developed a reflexive analysis of what is at stake in the
new forms of communication. In this context, the long time visions have
a growing influence. The communication aims to demonstrate that this
historical point of view is crucial when we want to discuss, as in the
dialogs, the relation between media, knowledge and culture. It is
proposed to consider that computer mediated communication draws its
social and cultural strength, not from the capacity of creating a
“second world”, different from the one we live in, but from the ability
of capturing, configuring, transforming all the fundamental disciplines
of cultural elaboration, in order to create new situations, freedoms and
powers. It is even true in its last developments in the fields of
mobility, virtual simulations and social media. So, it is at the edge
between the conscience of cultural heritage and new situations that the
opportunity and risks for culture, education and democracy can be
scrutinized, far from the euphoric or apocalyptic predictions.
Thanasis Hadzilacos
ICT in schools and the digital divide:
Illiteracy cannot be fought with spellers
Throughout history social inequalities have been
dealt with through education, taxes or revolutions. The so-called ‘digital
divide’, this new social inequality of the Information Society, although
clearly stemming from differences in power and wealth, and visible along age,
sex, schooling and race lines, looks like a prime target for education. One of
the reasons advanced for utilizing ICT in Education is to cope with the digital
divide: computers and networks at schools are supposed to bridge this new
inequality, just like universal literacy from schooling helps to deal with
social inequalities in general.
However, the digital divide constitutes a much
subtler social discrimination than the classic economic and class inequalities,
which is reflected in the fact that dealing with it depends on the type of ICT
utilization in education, rather than the amount of it. Unqualified use of
computers and networks in schools might sharpen or hide the digital divide
rather than alleviate it.
The new literacies may widen social schisms not
only because they intensify the distance between the haves and the have-nots,
just like any other technology. In this presentation we shall discuss the
qualitative ways in which their affordances may widen social schisms, as well
as the conditions for this not to happen –for if Knowledge is dangerous, the
solution is not ignorance but wisdom.
Στην παγκόσμια
ιστορία οι κοινωνικές ανισότητες αντιμετωπίζονται με εκπαίδευση, φόρους ή
επανάσταση. Το λεγόμενο ψηφιακό χάσμα,
η νέα κοινωνική ανισότητα της Κοινωνίας της Πληροφορίας, παρότι αναντίρρητα
πηγάζει από διαφορές εξουσίας και πλούτου, και συμπορεύεται με διαφορές
ηλικίας, φύλου, μόρφωσης, και καταγωγής, μοιάζει ιδανικός στόχος για την εκπαίδευση. Ένα από
τα επιχειρήματα υπέρ της αξιοποίησης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της
Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στα σχολεία είναι και η αντιμετώπιση του ψηφιακού χάσματος:
οι υπολογιστές και τα δίκτυα, λέει, θα γεφυρώσουν αυτή τη νέα ανισότητα, όπως η
υποχρεωτική εκπαίδευση, το σχολείο για όλους, με την εξάλειψη της
αγραμματοσύνης βοήθησε στην αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων γενικότερα.
Όμως το ψηφιακό
χάσμα είναι πολύ πιο ‘ύπουλο’ από τις κλασικές οικονομικές και ταξικές διαφορές
κι αυτό αντανακλάται στο γεγονός ότι η υπέρβασή του δεν εξαρτάται τόσο από την
ποσότητα όσο από το είδος της αξιοποίησης των ΤΠΕ στα σχολεία. Απερίσκεπτη
χρήση των τεχνολογιών στο σχολείο μπορεί κάλλιστα να οδηγήσει σε οξύτερο, αν
και καλυμμένο, ψηφιακό χάσμα.
Όπως κάθε νέα
τεχνολογία, οι ΤΠΕ και οι συνακόλουθοι γραμματισμοί έχουν τη δύναμη να
εντείνουν τα κοινωνικά χάσματα, αφού μεγαλώνουν οι δυνητικές αποστάσεις μεταξύ
αυτών που τις κατέχουν και αυτών που τις στερούνται. Στην ομιλία αυτή θα
διερευνήσουμε και τους ποιοτικούς τρόπους με τους οποίους οι Τεχνολογίες της
Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση ενδέχεται να εντείνουν ή να
συγκαλύψουν αντί να γεφυρώσουν το ψηφιακό χάσμα, καθώς και τους όρους για να μη
συμβεί αυτό –γιατί αν η Γνώση συνιστά κίνδυνο, η λύση δεν είναι η Άγνοια αλλά η
Σωφροσύνη[1].
Dimitris Gouscos
Open governance, interactive
storytelling, social media, playful learning: paths across networks of human
thought
This
presentation will focus on concepts that underpin and cohere developments and
applications of modern digital media, such as communication, as a process for
sharing meanings, openness, as a framework for peer-to-peer participation,
interactivity and collectivity, as frameworks for creativity, collaboration and
innovation, as well as playability, as a framework for learning. To this end,
references will be made to applications of digital media in open governance,
interactive storytelling, social networks and digital games, as well as to
indicative examples from digital media projects and technological platforms
from Greece and abroad, with the objective to highlight common principles and
lines of thought that traverse these domains and liaise their determinants.
Η παρουσίαση θα εστιάσει σε έννοιες που διέπουν και συνέχουν την ανάπτυξη
και τις εφαρμογές των σύγχρονων ψηφιακών μέσων, όπως η έννοιες της
επικοινωνίας, ως διαδικασίας διαμοιρασμού σημασιών, της ανοικτότητας, ως
πλαισίου ισότιμης συμμετοχής, της διαδραστικότητας και της συλλογικότητας, ως
πλαισίων δημιουργικότητας, συνεργασίας και καινοτομίας, καθώς και της
παικτικότητας, ως πλαισίου μάθησης. Προς τούτο, θα συμπεριλάβει αναφορές σε
εφαρμογές των ψηφιακών μέσων στην ανοικτή διακυβέρνηση, την διαδραστική αφήγηση,
τα κοινωνικά δίκτυα αλλά και τα ψηφιακά παιχνίδια, καθώς και ενδεικτικά
παραδείγματα από παραγωγές ψηφιακών μέσων και τεχνολογικές πλατφόρμες από την
Ελλάδα και το εξωτερικό, με στόχο να αναδειχθούν κοινές αρχές και γραμμές
σκέψης που διατρέχουν τους χώρους αυτούς και συνδέουν τις ορίζουσες έννοιές
τους.
Peter Meineck
Digitizing
Tragedy: the new technology of memorialization
In this talk I will discuss the use of new
technologies in social media being used as part of the National Endowment for
the Humanities/Aquila Theatre Ancient Greeks Modern Lives program (www.ancientgreeksmodernlives.org). This visits 100 underserved communities in the United States
with a performance program of scenes from Greek drama performed by actors to
audiences of combat veterans and the public, followed by a town hall style
meeting where difficult questions inspired by the ancient material are
discussed. The new phase of the program entitled YOUSTORIES, brings new technologies
available via social media platforms into play with the development of a new
mobile application that allows people to engage with the ancient material and
then record their own stories. These are then uploaded, moderated and collected
by the Library of Congress. In this way new digital technologies are enabling
huge advances in the oral transmission of personal narratives, the collection
of data and the archiving of testimonies.
Miltos Manetas
Existential computing and
our new MiddleSouth
“Our lifestyle is now updated in real time.
At the same time, all kinds of distances
are cancelled. Everywhere in the world South
and North become just one: NORTH.
In the Western territories of the Northern World
and mostly in Europe , a new MIDDLE
SOUTH is born.
In the NORTH, the deal between society and government was always clear.
If it deals with fascism, society has to obey; if it deals with democracy,
society has to debate. In both cases – in the NORTH – art is the authorized
voice of society. Therefore, during democracy, art HAS to debate.
In the old South, the deal between society and government was never
clear and it is not clear at the new Middle South either.
This new MIDDLE-SOUTH is already visible in the self-transforming
territories such as Greece
and Italy below Rome . People there aren’t
perfectly comfortable: even if they accept the ultra-modern NORTHERN lifestyle,
there are those who are searching for an art that’s somehow different from the
very successful industry of isolation that contemporary art has become.
In the NORTH, most public money is spent to protect. When fascism
reigns, culture is protected by regulation. But even when there is democracy
and culture seams free, it is still controlled in elaborate, quite religious
ways: art institutions are the new Temples
and their directors the new high priests. As for the artworks, these have to
make it to the collections of the Museums as a sacrifice: artefacts of
propitiation and worship.
The people of the new MIDDLE SOUTH are not fully happy with the Church of Art and they are already looking for
alternatives. Art forms in websites, videogames and software, can pass from one
computer to another, from one network to another, can belong to collections and
at the same time to everyone: they are digital graffiti.
In cities such as Rome ,
where real graffiti are either immediately erased or blackened out, such things
as Digital Graffiti are absolutely necessary. Speaking about Rome , I believe that this city is the capital
of the new MIDDLE SOUTH. It is an important city, the way Berlin
was once important, because in Rome , like in Berlin once, there is an emblematic wall: the Vatican Wall. On that ancient wall, the new wave of the
Middle South crashes. The Vatican Wall is the
first obstacle that the new MIDDLE SOUTH needs to throw down. In the process,
all kinds of signed graffiti such as Sistine Chapel will be liberated and that
will bring an air of good luck to the entire art of the new MIDDLE SOUTH…”
Ioanna Papadopoulou
The CHS-Harvard iMouseion Project: a
digital environment for interdisciplinary research and publications (IT architects: Said-Esteban Belmehdi, F. Recher).
Digital technology has affected profoundly the circulation of
information and has created a fabulous potential for the dissemination of
knowledge. This major scientific and social revolution has affected the
academic environment and its relation to the general public. Specialised
information becomes now more easily available and is not confined to dedicated
fora. Still it is evident that availability does not guarantee equal access to
knowledge. In this brave new world where information and education are often
considered equivalent, academics have important challenges to face. Digital
technology is not an inert recipient, it can offer new ways to tackle old or
new problems, it allows to rethink the ways we practise research, teaching,
publishing. The CHS Harvard iMouseion Project (US and Europe
based) aims at associating concepts and tools. It is a new virtual research
environment where scholars and IT architects interact closely to create
processes and tools that support innovative models of interdisciplinary
research and that result in collaborative forms of digital publication. The
term "iMouseion," conveys the idea of a multimedia virtual laboratory
inspired by the paradigm of the Library of Alexandria: it connotes groups of
scholars willing to work on experimental teaching and publishing methods. The
iMouseion aims at enhancing scholarly collaboration, at making available
reliable scholarly results to a non-specialist public, and at supporting
interdisciplinary curricular development. Long-term availability of the tools
produced is one of the driving forces of the Project.