Σας
ενημερώνουμε ότι την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου
2013 θα πραγματοποιηθεί Επιμορφωτική Ημερίδα από τις Σχολικές Συμβούλους
της 1ης & 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π.Ε. ν. Βοιωτίας, κ. Κατσιφή –
Χαραλαμπίδη Σπυριδούλα & κ. Σκόνδρα Ασημίνα, σε συνεργασία με το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε. Λιβαδειάς, για τους
εκπαιδευτικούς της 1ης ( η παρουσία των εκπαιδευτικών της 1ης
περιφέρειας στην ημερίδα είναι προαιρετική) & 2ης Εκπαιδευτικής
Περιφέρειας Π.Ε. Ν. Βοιωτίας με θέμα:
Η
ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Διοικητηρίου Λιβαδειάς
( Φίλωνος 35-39) από 8:30-14:00.
Το
πρόγραμμα διεξαγωγής της ημερίδας, τα θέματα των εισηγήσεων καθώς και οι
προσκεκλημένοι εισηγητές παρουσιάζονται στην επόμενη σελίδα.
Η ΣΧΟΛΙΚΗ
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΤΗΣ 1ΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
ΚΑΤΣΙΦΗ
– ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ
|
Η ΣΧΟΛΙΚΗ
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΤΗΣ 2ΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
ΣΚΟΝΔΡΑ
ΑΣΗΜΙΝΑ
|
Πρόγραμμα
8.30 – 9.00
|
Προσέλευση
εκπαιδευτικών – Εγγραφές
|
9.00 – 9.15
|
Χαιρετισμοί
|
9.15 –
10.00
|
«Διαταραχή Ελλειμματικής
Προσοχής – Υπερκινητικότητα και Συνεκπαίδευση στο σχολικό πλαίσιο»
κ. Σκόνδρα Ασημίνα,
Σχ. Σύμβουλος 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Ν. Βοιωτίας
|
10.00 –
10.45
|
«Δυσλεξία: Ανιχνεύοντάς την μέσα στη σχολική τάξη»
κ. Κοσμόπουλος Γιάννης,
Med,
Δάσκαλος στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
|
10.45 – 11.30
|
«Αυτισμός: Αίνιγμα και Πραγματικότητα - Και τα
παιδιά με Αυτισμό
Εκπαιδεύονται!!!
Μέθοδος TEACCH»
κ. Γκονέλα Ελένη, Σχολική Σύμβουλος ΠΕ (Γενικής και Ειδικής
Αγωγής)
|
11.30 –
12.00
|
Διάλειμμα
|
12.00 –
12.45
|
«Παρέμβαση σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
στο σχολικό πλαίσιο »
κ. Τομαράς Νίκος, Συγγραφέας, Ειδικός Εκπαιδευτικός
|
12.45 –
13.15
|
«Κοινωνική και
Συναισθηματική Αγωγή στο σχολείο: Η συναισθηματική αγωγή & η δύναμη της
αφήγησης»
κ. Γαστουνιώτου
Ελένη, φοιτήτρια ΠΤΔΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Παν/μίου Αθηνών
|
13.15 –
13.30
|
«Το υπέροχο μηδέν»
κ. Σπυροπούλου Φρόσω,
Νηπιαγωγός 2ου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Ορχομενού
|
13.30 – 14.00
|
Ερωτήσεις – Συζήτηση
Κλείσιμο Εργασιών Ημερίδας
|
Περίληψη
Το Νηπιαγωγείο είναι η βάση στο ατέλειωτο οικοδόμημα της δια βίου μάθησης.
Εδώ προσφέρεται η ευκαιρία για την ανάπτυξη ικανοτήτων και την καλλιέργεια
Δεξιοτήτων που βοηθούν το παιδί να αποκτήσει την ταυτότητα του μαθητή και με
την προώθηση των ιδιαίτερων ικανοτήτων και επιλογών του να δημιουργήσει την
κοινωνική ταυτότητα του πολίτη.
Ο εκπαιδευτικός στο νηπιαγωγείο καλείται να βοηθήσει στην διευκόλυνση της
ομαλής μετάβασης του παιδιού από την οικογένεια στο νηπιαγωγείο και από το
νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο.
Η διευκόλυνση αυτής της μετάβασης επιτυγχάνεται με τον σχεδιασμό και την
υλοποίηση δραστηριοτήτων ατομικών και ομαδικών.
Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων αυτών προϋποθέτει την γνωριμία με τον
μαθητή και τις ιδιαίτερες ικανότητές του.
Έτσι δημιουργείται η ανάγκη για την
πρωϊμη ανίχνευση.
Επιτυγχάνεται κυρίως στην διάρκεια του Α΄τριμήνου:
1.με πληροφορίες στην διάρκεια των εγγραφών από τον γονιό
2.με το ατομικό δελτίο υγείας.
3.με την προσωπική συνέτευξη με τον μαθητή
4.Με την παρατήρηση συστηματική, συμμετοχική παρατήρηση ή μη
5.τον ατομικό φάκελο του μαθητή
Η νηπιαγωγός με τις πληροφορίες που συγκεντρώνει για τους μαθητές της
αξιολογεί αρχικά και προχωρά στην στοχοθεσία στον σχεδιασμό και την υλοποίηση
προγραμμάτων κατάλληλων για τις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών.
Στην πορεία αξιολογεί και δρα διαμορφωτικά στο πρόγραμμα ανάλογα με την
προσέγγιση των στόχων που έθεσε.
Στην τελική αξιολόγηση ενός κύκλου δράσεων διαπιστώνεται αν οι εμπειρίες
που πρόσφερε στους μαθητές έφεραν
αποτέλεσμα. Αν επήλθε μάθηση, όχι ως ακαδημαϊκή επιτυχία αλλά ως επίτευξη
στόχων που αφορούν την ολόπλευρη ανάπτυξη του μαθητή.
Έτσι μετά από το πρώτο αυτό στάδιο αναπτύσσονται παιδαγωγικές δράσεις και
στρατηγικές διδασκαλίας που βοηθούν τους μαθητές να αναπτυχθούν ατομικά αλλά
και μέσα στην ομάδα των συνομιλήκων.
Οι
ιδιαίτερες ικανότητες των παιδιών διακρίνονται και η μαθησιακή δυσκολία γίνεται
ορατή.
Η στάση του νηπιαγωγείου απέναντι στην μαθησιακή δυσκολία εξαρτάται από το
είδος της.
Κύρια αποστολή του είναι η συνεργασία και ενημέρωση με του γονιού στην
διάρκεια της φοίτησης του παιδιού.
Η καθοδήγηση του γονιού για επαφή και συνεργασία με τους ειδικούς που την
αντιμετωπίζουν.
Η ενημέρωση του σχολικού περιβάλλοντος του Δημοτικού και η γέφυρα για την ανάπτυξη
επικοινωνίας με τους γονείς σε σχέση με την σχολική ετοιμότητα των μαθητών που υποδέχεται στα πλαίσια του προγράμματος
της μετάβασης.
Η επαναφοίτηση του μαθητή όταν αυτό
επιβάλλεται, με πάντα την σύμφωνη γνώμη του γονιού, της Διαγνωστικής ομάδας,
του Σχολικού Συμβούλου και του Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Στην διάρκεια της φοίτησης του παιδιού στο νηπιαγωγείο υπάρχουν μαθησιακές
δυσκολίες που ελαχιστοποιούνται μέσα
από κατάλληλα προγράμματα Εξατομικευμένης
διδασκαλίας και προγράμματα Πρώϊμης Παρέμβασης και δημιουργείται μια καλή
προυπόθεση για την άρση του λειτουργικού αναλφαβητισμού.
Υπάρχουν όμως και μαθησιακές ανάγκες παιδιών και παιδιά με ιδιαίτερες
ικανότητες που το νηπιαγωγείο δεν μπορεί
να τις επιλύσει ,μπορεί όμως να βοηθήσει στην ένταξη και στην αποδοχή των παιδιών αυτών από την ομάδα των
συνομηλίκων.
Έτσι στρέφεται στον σχεδιασμό και την υλοποίηση στοχοκεντρικών προγραμμάτων κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης.
Μέσα από τα προγράμματα αυτά δημιουργείται ένα κλίμα αποδοχής, συνεργασίας,
επικοινωνίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης που διευκολύνουν την ανάπτυξη τόσο των
παιδιών με ιδιαίτερες ικανότητες όσο και όλης της ομάδας.
Η μαθησιακή δυσκολία αντιμετωπίζεται ως ευκαιρία για την ανάπτυξη
δεξιοτήτων που οφελούνται όλοι οι μαθητές.
Ο συμμαθητής μας γίνεται αφόρμηση για δράσεις μέσα από τις οποίες
μαθαίνουμε όλοι να γινόμαστε καλύτεροι με τον έναν ή τον άλλο
τρόπο.(δραστηριότητες που ασκούν την λεπτή και αδρή κινητικότητα, την
καλλιέργεια του προφορικού λόγου ,την φωνημική ενημερότητα, τον αναδυόμενο
εγγραμματισμό και τον πολυγραμματισμό)
Με την βιωματική προσέγγιση της γνώσης η διδασκαλία των εννοιών αποκτά
ενδιαφέρον και γίνεται μέσα από το παιχνίδι και την διασκέδαση.
Μου αρέσει στο νηπιαγωγείο γιατί παίζουμε και γελάμε πολύ.
Ως επιστέγασμα όλων των τρόπων για την αντιμετώπιση της μαθησιακής
δυσκολίας
Η νηπιαγωγός
έχει την ευκαιρία να δράσει με διαφοροποιημένη διδακτική προσέγγιση.
Αποδέχεται
ως πλεονέκτημα και όχι ως εμπόδιο τις ποικιλες οικογενειακές και
κοινωπολιτισμικές εμπειρίες των μικρών παιδιών
Αντιμετωπίζει
τα παιδιά με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ ως παιδιά ικανά να μαθαίνουν με
διαφορετικούς τρόπους και όχι ως παιδιά περιορισμένων ικανοτήτων.
Αξιοποιεί
τις διαφορετικές εμπειρίες των παιδιών στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής
διαδικασίας και τους δίνει την ευκαιρία να τις μοιραστούν με τους άλλους.
(πιλοτικό
πρόγραμμα σπουδών νηπιαγωγείου 2011 σελ22)
«Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο σχολείο: Η
συναισθηματική αγωγή & η δύναμη της αφήγησης»
Πρόγραμμα για την προαγωγή της
ψυχικής υγείας και της μάθησης στη σχολική κοινότητα
Τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της Σχολικής Ψυχολογίας, έχει δοθεί
ιδιαίτερη έμφαση διεθνώς στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή παρεμβατικών
προγραμμάτων πρωτογενούς πρόληψης στο σχολικό πλαίσιο για την προαγωγή της
ψυχικής υγείας και ευεξίας, τόσο σε επίπεδο ατόμου όσο και συστήματος, με βάση
συγκεκριμένη μεθοδολογία και τη χρήση της εμπειρικής έρευνας.
Ο γενικότερος προσανατολισμός των προγραμμάτων αυτών είναι προς τη
κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών της σχολικής ηλικίας. Σε
αυτήν περιλαμβάνονται η έννοια του εαυτού και η αυτοεκτίμηση, η ηθική, η
κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη.
Το πρόγραμμα «Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο: Πρόγραμμα για την
Προαγωγή της Ψυχικής Υγείας και της Μάθησης στη Σχολική Κοινότητα» υπό την επιστημονική επιμέλεια της
Χρυσής Γ. Χατζηχρήστου αποτελεί ένα παρεμβατικό πρόγραμμα πρωτογενούς πρόληψης
στα ελληνικά δεδομένα στο οποίο έχουν συμμετάσχει πολλά σχολεία στην Αττική και
την Κύπρο.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα και όλες οι παρεμβάσεις βασίζονται στις
σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις και τάσεις της σχολικής ψυχολογίας και έχουν ως βασικό στόχο την ενίσχυση
διαφορετικών διαστάσεων της ψυχικής
ανθεκτικότητας και ευεξίας στο
σχολικό περιβάλλον. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα πρωτογενούς πρόληψης που
απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της τάξης και εφαρμόζεται είτε από σχολικούς
ψυχολόγους είτε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, μετά από επιμόρφωση.
Το εκπαιδευτικό υλικό του
προγράμματος αφορά στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση και χωρίζεται σε δύο μέρη, σε
αυτό που προορίζεται για τις Α΄και Β΄ τάξεις και σε αυτό των Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄
τάξεων του σχολείου. Οι θεματικές
ενότητες του υλικού για τις μεγαλύτερες τάξεις είναι οι εξής: α) Δεξιότητες
Επικοινωνίας, β) Αναγνώριση, Έκφραση, Διαχείριση Συναισθημάτων, γ) Διάσταση της
Αυτοαντίληψης, Αυτοεκτίμηση, δ) Αντιμετώπιση Αγχογόνων Καταστάσεων, ε)
Κοινωνική Επάρκεια – Κοινωνικές Δεξιότητες, στ) Διαδικασία Επίλυσης Συγκρούσεων,
ζ) Σχολείο και Πολυπολιτισμικότητα, η) Σχολείο και Μαθητές με ειδικές
Εκπαιδευτικές Ανάγκες, θ) Σχολείο και Οικογένεια, ι) Δεξιότητες Μελέτης, ια)
Διαχείριση Κρίσεων στη σχολική Κοινότητα.
Συναισθηματική αγωγή - Αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων
Οι σύγχρονες τάσεις της σχολικής ψυχολογίας έχουν συμβάλλει σημαντικά
στην κατανόηση των διάφορων διαστάσεων προσαρμογής και των προϋπόθεσαν για τη
δημιουργία θετικού κλίματος στο σχολικό περιβάλλον. Ανάμεσα σε αυτές τις διαστάσεις εγκιβωτίζεται και το συναίσθημα. Ακριβώς
επειδή το πρόγραμμα «Κοινωνική και
Συναισθηματική Αγωγή στο σχολείο για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και
μάθησης στη σχολική κοινότητα» υπό την επιμέλεια της Χρυσής Γ. Χατζηχρήστου
βασίζεται σε μια σύνθεση των σύγχρονων τάσεων που αφορούν και στις σύγχρονες
ψυχολογικές θεωρίες της πολλαπλής προσωπικότητας και της συναισθηματικής
νοημοσύνης, μια πτυχή του προγράμματος εστιάζεται στην αναγνώριση, την έκφραση
και τη διαχείριση των συναισθημάτων.
Η αναγνώριση η έκφραση και η διαχείρηση των
συναισθημάτων αναφέρονται ουσιαστικά στη συναισθηματική ανάπτυκη του ατόμου. Ο
όρος «συναισθηματική ανάπτυξη» αναφέραται με τη σειρά του αφενός στα
συναισθήματα αυτά καθαυτά, όπως τα βιώνει το άτομο κατά τη διάρκεια της ζωής
του, και αφετέρου στη ρύθμιση των συναισθημάτων, την ικανότητα, δηλαδή του
ατόμου να ελέγχει, να διαμορφώνει τα συναισθήματα του ανάλογα με την κατάσταση
στην οποία βρίσκεται. Η διατύπωση ενός κοινού ορισμού για τα συναισθήματα
αποτελεί μια δύσκολη διαδικασία, καθώς οι έρευνες επικεντρώνονται σε
διαφορετικές διαστάσεις και διαδικασίες που σχετίζονται με την έκφραση και την
εκδήλωσή τους. Ως «συναίσθημα» ορίζεται
οτιδήποτε νιώθει ένα άτομο, όταν αξιολογεί ένα γεγονός με συγκεκριμένο τρόπο και συνήθως συνοδεύεται
από χαρακτηριστικές αλλαγές στον οργανισμό και στην συμπεριφορά.
Οι δραστηριότητες της ενότητας των συναισθημάτων του αναλυόμενου
προγράμματος έχουν δομηθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να προάγουν το θετικό κλίμα
και να καλλιεργήσουν τις απαραίτητες συναισθηματικές δεξιότητες των παιδιών. Οι
δραστηριότητες στοχεύουν στη γνωριμία των μαθητών με τον κόσμο των
συναισθημάτων, στην αναγνώριση και έκφραση των συναισθημάτων, στην κατανόηση
της οπτικής του άλλου και στη διαχείριση των συναισθημάτων με εναλλακτικούς
τρόπους έκφρασης.
Στο πλαίσιο της ομιλίας θα παρουσιαστούν κάποιες σχετικές δραστηριότητες
από την ενότητα του προγράμματος και σχετικό υλικό.
Δημιουργώντας ιστορίες – Jerome Bruner
Το βιβλίο του παιδαγωγού και ψυχολόγου Jerome Bruner «Δημιουργώντας ιστορίες: νόμος,
λογοτεχνία, ζωή» μιλά για την αφήγηση. Ο Bruner καταπιάνεται με την αφήγηση
ως μια κεντρική ανθρώπινη δραστηριότητα. Στο πλαίσιο της αναφοράς στην έκφραση
των συναισθημάτων γίνεται λόγος για την αφήγηση σύμφωνα με τα λεγόμενα του Bruner, καθώς και τη σχέση της
Παιδαγωγικής και της Αφήγησης.
Κατασκευάζουμε αφηγήσεις για να
κατανοήσουμε τον κόσμο. Με αυτές διαρκώς κατασκευάζουμε και ανακατασκευάζουμε
τον εαυτό μας και τον κόσμο, αναζητούμε το νόημα.
Η αφήγηση είναι η διήγηση μιας ιστορίας που αναφέρεται σε ό,τι «συμβαίνει».
«Η
αφήγηση ασχολείται με την ουσία της ανθρώπινης δράσης και της ανθρώπινης
πρόθεσης.»
«Αφιερώνουμε
τεράστιο μέρος του παιδαγωγικού μας έργου στη διδασκαλία των επιστημονικών
μεθόδων και στην ορθολογική σκέψη: τι είναι αυτό που
εμπλέκεται στην επαλήθευση, τι είναι αυτό που συνιστά την αντίφαση, πώς να
μετατρέπουμε τις απλές εκφορές σε ελέγξιμες προτάσεις και μια σειρά άλλα
πράγματα. Και τούτο διότι αυτές είναι οι “μέθοδοι” για τη δημιουργία μιας “πραγματικότητας
σύμφωνης με την επιστήμη”. Ωστόσο ζούμε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας σ’
έναν κόσμο κατασκευασμένο σύμφωνα με τους κανόνες και τα τεχνάσματα της αφήγησης.»
«Ένα εκπαιδευτικό
σύστημα πρέπει να βοηθά αυτούς που μεγαλώνουν μέσα σε έναν πολιτισμό να βρουν
την ταυτότητά τους στο πλαίσιο αυτού του πολιτισμού. Χωρίς μια τέτοια ταυτότητα
συναντούν εμπόδια στην προσπάθειά τους για αναζήτηση νοήματος. Μόνο με τη
μέθοδο της αφήγησης μπορεί κανείς να κατασκευάσει μια ταυτότητα και να
βρει μια θέση στον πολιτισμό του.»
Βιβλιογραφία
Bruner, J. (2004). Δημιουργώντας Ιστορίες: Νόμος, Λογοτεχνία,
Ζωή. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Γαλανάκη, Ε.
(2013). Προαγωγή της Ψυχικής υγείας και
της μάθησης. [πανεπιστημιακές σημειώσει]. Εθνικό και Καποδιστριακό
Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Εαρινό εξάμηνο
2012 – 2013. Αθήνα.
Χατζηχρήστου, Χ. Γ. (2011). Σχολική Ψυχολογία. Αθήνα:
Τυπωθήτω.
Χατζηχρήστου, Χ.,
Δημητροπούλου, Π., Λυκιτσάκου, Κ. & Λαμπροπούλου, Αι. (2009). Προαγωγή της
ψυχικής ευεξίας στη σχολική κοινότητα: Εφαρμογή παρεμβατικού προγράμματος σε
επίπεδο συστήματος. Ψυχολογία, 16 (3),
379-399.
Χατζηχρήστου,
Χ., Λαμπροπούλου, Αι. & Λυκιτσάκου, Κ. (2004). Ένα διαφορετικό σχολείο: Το
σχολείο που νοιάζεται και φροντίζει. Ψυχολογία,
11, 1, 1-19.
Χατζηχρήστου
Χ., Δημητροπούλου Π., Κατή Α., Κωνσταντίνου Ε., Λαμπροπούλου Α., Λυκιτσάκου Κ.
&Μπακοπούλου Α. (2004). Πρόγραμμα Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας και της
Μάθησης: Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο. Εκπαιδευτικό Υλικό για
Εκπαιδευτικούς και Μαθητές της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Τεύχη 1-7). Αθήνα:
Τυπωθήτω.